Merendeel Nederlandse bedrijven voldoet niet aan AVG
Ruim een jaar na de invoering van de AVG/ GDPR blijkt dat slechts 31% van de Nederlandse bedrijven voldoet aan de regelgeving. Dat blijkt uit onderzoek van Capgemini Research Institute. Vorig jaar, net voordat de wetgeving van kracht werd, gaf 69% van de organisaties nog aan voorbereid te zijn op deze wetgeving. Het feit dat de naleving in de praktijk achterblijft heeft verschillende oorzaken.
Buiten dat naleving verplicht is, biedt de AVG nog veel andere voordelen voor organisaties.
Waarom AVG naleving achterblijft
Organisaties benoemen diverse oorzaken die ervoor hebben gezorgd dat de naleving van de AVG achter is gebleven. Zo vinden veel organisaties de wetgeving erg complex. Daardoor is het niet duidelijk wat er moet worden gedaan om de organisatie te laten voldoen aan de wetgeving.
Ook de kosten van de implementatie zijn een veelgenoemde reden van het achterblijven. Daarnaast zien veel bedrijven uitdagingen rondom de bestaande infrastructuur als beperking voor het naleven van de AVG.
Toch is dat opvallend; bedrijven hebben immers ruim de tijd gehad om hun processen aan de wettelijke richtlijnen te laten voldoen.
Zakelijke voordelen groter dan verwacht
Uit het onderzoek blijkt verder dat naleving van de AVG meer zakelijk voordeel biedt dan eerst werd verwacht. Zo gaf 92% van de ondervraagde bedrijven in Europa aan concurrentievoordeel te hebben behaald dankzij de AVG. Dat is fors meer dan de 28% van vorig jaar. Verder laat 84% weten dat naleving van de wetgeving een positief effect heeft op het klantvertrouwen.
Ook een versterkt klantimago is een groot voordeel, vindt 81% van de ondervraagde organisaties. Managers van bedrijven geven bovendien aan dat de AVG ook intern veel voordeel biedt. Zo worden verbeteringen in de IT-infrastructuur, een sterkere security en efficiëntere processen genoemd als gunstige bijkomstigheden.
Naleving AVG essentieel voor marktpositie
Uit de cijfers blijkt dat bedrijven die AVG-proof zijn veel sterker in de markt staan. Dat alleen zou al een reden moeten zijn om processen zo snel mogelijk te laten aansluiten bij deze wetgeving.
Bedrijven die hier niet in meegaan kunnen de indruk wekken niet serieus bezig te zijn met databeveiliging. Daarmee wordt een slecht signaal afgegeven naar klanten, wat kan leiden tot een lager klantvertrouwen en minder omzet.
In het geval van een datalek kunnen bedrijven ook nog eens te maken krijgen met forse boetes vanuit de Autoriteit Persoonsgegevens. Organisaties die nog niet AVG-proof zijn doen er daarom goed aan hier zo snel mogelijk werk van te maken.
Meer weten of hulp nodig?
Wil je meer weten over de AVG regelgeving of heb je hulp nodig bij het voldoen hieraan? Met onze AVG-consultancy nemen we alles uit handen en zorgen wij ervoor dat je volledig up-to-date bent. Onze adviseurs vertellen je graag meer over de mogelijkheden. Bel direct 088-633 1070 of vul het contactformulier in.